Toyota gaat een nieuw, betaalbaar model in het A-segment introduceren, als opvolger van de succesvolle AYGO. Toyota blijft dus trouw aan het A-segment, dat vooral in Europa heel belangrijk is. Het nieuwe model is het derde dat op Toyota’s GA-B-platform is gebaseerd en het wordt aangedreven door een efficiënte verbrandingsmotor. Daardoor is de auto bereikbaar voor een breed publiek.
Het beste van twee werelden
Het GA-B-platform waarop Toyota het nieuwe model baseert, is ontwikkeld volgens Toyota’s TNGA-filosofie: Toyota New Global Architecture. Dat zorgt ook in de opvolger van de AYGO voor meer rijplezier, meer veiligheid en designvoordelen die zich vertalen in extra interieurruimte. Mede door de efficiënte verbrandingsmotor die Toyota in het nieuwe model monteert, is de auto financieel voor veel mensen bereikbaar als een betaalbare instapper voor het merk Toyota.
Verbrandingsmotor
Verreweg de meeste auto’s die in het A-segment worden verkocht, zijn voorzien van een verbrandingsmotor. Dat geeft aan dat de consument ook de aanschafprijs een belangrijke rol laat spelen bij de keuze – alternatieve aandrijflijnen zijn immers relatief kostbaar. Toyota speelt met de montage van zijn zeer efficiënte verbrandingsmotor in het nieuwe model dus in op de vraag uit de markt en brengt opnieuw een interessant, concurrerend A-segmentmodel op de markt.
Concurrerend aanbod
De opvolger van de AYGO is het derde nieuwe model op het GA-B-platform. Ook de nieuwe Toyota Yaris – verkozen tot Europese Auto van het Jaar 2021 – staat op het GA-B-platform, net als de Toyota Yaris Cross, die vanaf september 2021 leverbaar is. De drie op het GA-B-platform gebaseerde modellen zijn naar verwachting goed voor een jaarproductie van meer dan 500.000 auto’s. Dat biedt Toyota de schaalvoordelen om de opvolger van de AYGO concurrerend te kunnen aanbieden.