De Toyota Avensis van Pieter van der Perk is niet echt normaal. Hij is namelijk de eigenaar van een Avensis Motorsport, een Avensis met spierballen die in geen enkel opzicht te vergelijken is met een reguliere Avensis. Hoe is de Avensis Motorsport ontstaan? Tijd voor een gesprek met Pieter.
Avensis populair in Nederland
Wat weten we van de Toyota Avensis? Nou, dat er tussen 1997 tot 2018 drie generaties van te koop zijn geweest bijvoorbeeld, die in Nederland samen ruim 71.000 keer verkocht werden. In 2009 gebeurde dat 4190 keer. Eén van de auto’s die dat jaar werd verkocht was de 35-JBF-6, een zwarte Avensis 2.0 Dynamic Wagon, die in 2014 in bezit van Pieter van der Perk kwam.
Toyota-liefhebber
Pieter is 35 jaar, woont in ’s Gravendeel en is een groot Toyota-liefhebber. Dat komt deels door zijn vader, die hield weliswaar van auto’s, maar dan vooral die van Duitse makelij. Het Toyota-zaadje werd geplant toen een jonge Pieter een vakantiebaantje vond bij de lokale Toyota-dealer. “Daar poetste ik auto’s”, vertelt hij, “maar het is ook de reden dat ik begon aan een monteursopleiding.”
Werkplaats
Pieter: “Zo belandde ik in de werkplaats, en daar merkte ik dat Toyota’s gewoon goed waren. Ze rolden altijd vrijwel moeiteloos door de apk. En er was ook genoeg leuks te zien, aan Celica’s, MR2’s en Supra’s. Het was een kwestie van ‘waar je mee omgaat, word je mee besmet’.” Maar hoe is dan het idee voor een Avensis in Motorsport-uitvoering ontstaan? Bij Pieter ontstond dat plan toen hij op een Avensis-forum stuitte op een thread van iemand die een Avensis in Motorsport-uitvoering bleek te bezitten: “Ik wist meteen: ooit zal ik die bezitten.”
Over de Toyota Motorsport
We praten je even bij over Toyota Motorsport, destijds verantwoordelijk voor de Avensis Motorsport. Feitelijk is Toyota Motorsport de voorloper van het huidige Toyota GAZOO Racing, die ontstond nadat Toyota in 1993 het vooral in de rallysport bijzonder succesvolle Toyota Team Europe overnam. Onder de Motorsport-vlag groeiden Toyota’s sportieve ambities door naar Le Mans en zelfs naar de Formule 1, waar coureurs Jarno Trulli en Timo Glock in 2009 vijf podiumplaatsen naar huis reden. Toch zou Toyota zich aan het einde van dat seizoen, gedwongen door de economische crisis, uit de Formule 1 terugtrekken.
Motorsport-bodykit
Voor de Avensis had Toyota toen al een Motorsport-bodykit ontwikkeld. De voorbumper, grille, sideskirts, achterbumper, dakspoiler, dubbele uitlaat, verlagingsset en lichtmetalen velgen transformeren een normale Avensis in een gezinswagen met spierballen die knipoogt naar Toyota’s sportprestaties. Een motorische upgrade is dan al nauwelijks meer nodig, zeker niet bij een tweeliter die toch al een prima 155 pk levert. Er is alleen één probleem, ontdekte Pieter: “De Avensis Motorsport is vreselijk zeldzaam.”
Droom realiteit
Wat we nog niet weten van Pieter is dat hij het leuk vindt om zijn Toyota’s een stukje mooier te maken. Dus toen hij in 2014 een normale Avensis Wagon kocht was dat niet omdat hij accepteerde dat hij zijn gedroomde Avensis Motorsport nooit zou vinden. Nee, hij stroopte zijn mouwen op en sloeg aan het Googlen – en sparen – tot zijn droom realiteit was.
Steeds een stukje mooier
Dat proces duurde even en kostte nogal wat: bloed, zweet, tranen, zo’n anderhalf jaar en een hoop euro’s. Pieter: “Overal en nergens vond ik steeds meer Motorsport-onderdelen en zo werd mijn auto steeds een stukje mooier en unieker. Ja, het kostte wat, maar een hobby mág wat kosten. Als Motorsport vind ik de Avensis gewoon kloppen, dan komt hij tot leven. Liefhebbers weten dat dit een bijzondere auto is, en zelf vind ik ‘m na bijna zeven jaar nog steeds heel erg gaaf. De teller staat op 170.000, ik kan dus nog wel even vooruit.”
Toch een upgrade?
Stiekem denkt Pieter wel eens aan een nieuwe Toyota, een Corolla bijvoorbeeld. Of een oldtimer. Of wordt het toch een upgrade? “In Oostenrijk en Zwitserland zijn Avensissen geleverd met een compressor, waardoor het vermogen tot zo’n 200 pk stijgt”, zegt hij, “maar daar ga ik niet naar zoeken. Mijn Avensis is wel goed zo.”